Black Out - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu Black Out - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu

Black Out

Door: Hilbren

Blijf op de hoogte en volg Hilbren

30 November 2009 | Portugal, Lissabon

Hallo,
Het is nu zondagmiddag 1800h. We varen nu ter hoogte van Portugal en het gaat weer flink tekeer. Vanmiddag werd het al gezegd, we zitten eigenlijk aan de verkeerde kant van de wereld voor de tijd van het jaar. Niks aan te doen. Op vrijdag doet de derde machinist altijd wekelijks werkzaamheden. Dit zijn klusjes zoals het controleren van V-snaren, wat filters vervangen etc. Omdat hij met de motor van de reddingssloep bezig was, en dit af moest, zou ik het gaan doen. Wat ook wekelijks moet gebeuren is het omzetten van de accusets van de noodgenerator. De ene week staat de ene set klaar om te kunnen gebruiken, de andere week de andere. Om de sets om te zetten heb je een grote schakelaar die je in een beweging over moethalen, omdat de noodgenerator anders start. De derde machinist had tegen mij gezegd dat je de noodgenerator in teststand moest zetten, dan kon je gewoon overschakelen zonder dat er kans is dat de generator start. Met alle goede bedoelingen zette ik vrijdagochtend dus de generator op teststand, alleen helaas, de verkeerde schakelaar. Ik had de schakelaar op het noodschakelbord op teststand gezet, ipv die op de starterkast van de generator. Gevolg: blackout.... Letterlijk vertaald is dit zwart-uit.Dat zegt denk ik al genoeg, en zo niet, dit wil dus zeggen dat alles er mee stopt. Je kunt het vergelijken met een energiecentrale die er mee ophoudt. Nadeel alleen op een schip buiten dat het donker is, is dat je ook geen voortstuwing meer hebt, en dus onmanouvreerbaar ben. Afijn, met 10 minuten draaide alles weer, en konden we verder. Johan Cruijf heeft gezegd elk voordeel heb zijn nadeel, ook in dit geval zat hier een kern van waarheid in. De blackout moest namelijk getest worden binnenkort. De planning was alleen om dit gecontroleerd in de haven te doen, en niet op zee. Gelukkig was het rustig op straat, en waren er geen schepen dicht in de buurt. Dan had het iets anders af kunnen lopen. Toen ik even later ook nog een zuurmeter, om accuzuur te meten, kapot maakte (wat gewoon slijtage was), waren de grappen tijdens pikheet natuurlijk niet van de lucht. Of ik niet beter de hele dag in mijn kooi kon gaan liggen. Ach, dat krijg je als je zulke fouten maakt. Volgende keer beter zullen we maar zeggen. Verder gaat alles goed hier. Het slechte weer is iedereen zat, maar dat hoort erbij. Het schijnt dat we morgen aan het einde van de dag weer wat rustiger weer krijgen. Aan het einde van de week hopen we aan te komen in Rotterdam, waar we eerst zullen lossen, er vervolgens gaan laden voor Algerije.
Groeten, Hilbren

• 30 November 2009 - 14:56

Harry:

Foutje, moet kunnen.

• 30 November 2009 - 18:16

Elise VW:

Hee,
    zo, das waarschijnlijk wel ff schrikken en balen;-) maar goed...dat ook alvast getest!
    Naar je zin ook met de andere bemanning enzo?
    Geniet ervan,

Groetjes, Elise

• 30 November 2009 - 19:51

Corien:

Hé pechvogel
    Zo weten ze tenminste wie ze aan boord hebben, gelukkig heb je er ook vast veel goede dingen gedaan.
    Wij kijken hier vol verwachting naar 5 dec. Niet alleen die oude man die dan in het land is maar ook jou/jullie aankomst in de Rotterdamse haven wordt vol verlangen verwacht.
    Hopelijk wordt de zee wat rustiger zodat jullie lekker door kunnen varen. Goede vaart!!!

• 01 December 2009 - 20:59

Harry:

Dinsdagavond 1 dec, rond 20.00. JV is weer zichtbaar op Marinetrafic.com. Ten Noorden van Guernsey.