slecht weer onderweg naar porto Magera - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu slecht weer onderweg naar porto Magera - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu

slecht weer onderweg naar porto Magera

Door: Hilbren

Blijf op de hoogte en volg Hilbren

16 November 2009 | Spanje, Madrid

Hallo,
Vanuit de golf van Gibraltar weer een kort stukje. We zijn donderdagochtend vertokken uit Antwerpen richting porto Magera, Italie. Het opstarten van de hoofdmotor in Antwerpen ging niet helemaal vlekkeloos omdat de smeerolie te koud was. Normaal blijven de smeeroliepompen in de machinekamer gewoon draaien maar omdat er wat werkzaamheden waren gedaan aan het systeem stonden ze nu uit. Hierdoor was de smeerolie te koud geworden, en werden de drukken te hoog. De hwtk (machinist machinekamer) over de zeik, maar uiteindelijk een uurtje later dan gepland konden we toch vertrekken. De weerberichten voorspelden storm, dus hebben we (wat sommigen al is opgevallen via marintraffic.com) een rare slinger gemaakt in het Engels kanaal, zijn een stukje teruggevaren en later weer omgekeerd. Nu varen we net de golf van Gibraltar in.Ondanks dat we de zware stormen zijn ontweken hebben we toch nog flinke deining en een flinke zee gehad. Met windkracht 9 op de kop slaap je toch iets minder lekker. Deze boot heeft een boeg die naar boven toe best snel breed uitloopt. Het gevolg hiervan is dat hij niet door het water snijdt maar er bovenop klapt. Elke keer als je dus naar beneden gaat en het water raakt hoor en voel je een klap en schudt de hele boot. Gister tijdens de lunch hadden we zelfs vast water op de bak. De bak is het stukje dek voor de accomodatie. De ruit aan de voorkant van de messroom, waar de bar is, en waar we eten, zit aan stuurboord van de accomodatie, het onderste raam. Vast water wil zeggen dat je echt water aan dek hebt, en dus geen spray. Het lijkt dan als je naar buiten kijkt of je in een aquarium zit. Ook vanaf de brug kon je soms niets meer naar voren zien omdat er zoveel spray omhoog kwam. Gelukkig is het nu iets rustiger. Wat we straks gaan laden weet ik niet. Ik mail nog wel
Groeten, Hilbren

• 16 November 2009 - 15:54

Elise Van Wijk:

Ha Hilbren,

Leuk om je reis zo te volgen!
    nog niet zeeziek geworden van dat stormachtige weer;-)?!
    Geniet ervan!

Liefs, Elise

• 18 November 2009 - 16:35

De Gieren Zoetermeer:

Hoi Hilbren,
    Klinkt allemaal wel heftig daar in de golf van Gibraltar. Ik begrijp dat je op weg bent naar de haven van Venetië. Heb je tijd en gelegenheid, ga van boord, want die stad is zo mooi....Natuurlijk nog romantischer met vriendin in een gondel maar dat is toekomst-muziek. Groeten van oom Rengert,tante Evelien en Klaas-Paul en Stephanie.