Fairless Hills - Reisverslag uit Fairless Hills, Verenigde Staten van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu Fairless Hills - Reisverslag uit Fairless Hills, Verenigde Staten van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu

Fairless Hills

Door: Hilbren

Blijf op de hoogte en volg Hilbren

08 Oktober 2009 | Verenigde Staten, Fairless Hills

Hallo,
Na een paar drukke dagen heb ik weer tijd om een stukje te typen. Vanochtend om 0700h zijn we vertrokken uit Fairless Hills. Momenteel zitten we in de Delaware bay. Om ongeveer 1700h gaat de loods van boord, en zitten we op volle zee. In Fairless Hillshebben we 1 stuk geladen. Dit is een hele grote warmtewisselaar van 340 ton, en ongeveer 70 meter lang. Maandagochtend vroeg zijn we begonnen met de voorbereidingen voor het laden. In het ruim hebben we zogenaamde tussenluiken, die verplaatst kunnenworden, om zo een extra dek te vormen. Twee van deze tussendekken hebben we aan dek gezet. Hierop zijn de zadels voor de warmtewisselaar gekomen. Dit zijn een soort van houders waar hij in komt te liggen. Na de lunch is het hijsen begonnen. Dewarmtewisselaar werd met een trein voorgereden, tot naast het schip. Voordat het stuk aan boord staat duurt ongeveer een uur. Als het dan staat kunnen de zadels met behulp van wat kettingtakels preciesop de goede plek getrokken worden. Dit is een heelprecies werkje. Om te voorkomen dat het tussendek en de zadels gaan schuiven zijn er strippen op het dek en tussendek gelast. Ook zijn er plaatjes met een oog erin aan dek gelast om de sjorringen op vast te kunnen maken. Onze eigen lasser kreeg hierbijhulp van lassers van de wal. Gister hebben we het stuk gezeevast. Aan elke kant van het zadel zitten 10 sjorringen, totaal dus 40. elke sjorring bestaat uit een stuk staaldraad, een stuk ketting om de goede maat te krijgen, en een spanschroef. Met dezespanschroef word de sjorring strakgetrokken. Ook zijn gister de flippers weer aan boord gehesen. Hier aan boord hebben we twee flippers. Deze worden tijdens het hijsen naast de boot gelegt, en met een speciaal systeem tegen de boot aangetrokken. Ditzorgt voor extra stabiliteit. We hebben twee flippers, maar meestal wordt er maar een gebruikt. Tijdens het hijsen staat de derde stuurman op de brug. Hij zorgt ervoor dat de boot netjes recht blijft liggen, door ballastwater van bakboord naarstuurboord te pompen of andersom. In Algerije gaan we nu weer lossen, om vervolgens de Middellandse zee over te steken naar Sicilie. Hier zullen we weer gaan laden voor Antwerpen. Na Antwerpen gaan we in ballast naar Schiedam om hier vervolgens weer te gaan laden voor Singapore.
groeten, Hilbren

• 08 Oktober 2009 - 11:39

Harry:

En dan nu de oceaan over. Ben benieuwd of je de brug leuker vindt dan de machinekamer.

• 10 Oktober 2009 - 21:12

Marieke:

Ha Hilberen,

Er staan al weer heel wat verhalen op je weblog en ik lees ze dan ook vol op. Zo te lezen heb je je draai wel aardig gevonden en draai je al lekker mee.
    Hoe gaat het voor de rest met je, het leven op een schip zal wel heel anders zijn dan in het Goudase.

Een behouden vaart en tot over 109 dagen live of via het net.

Groetjes vanuit Zeeland
    Marieke

• 13 Oktober 2009 - 20:39

Jan Benschop:

Hoi Hilbren,

Hier een reactie uit Oudewater.

Het is wel leuk al je belevenissen te volgen. Zulke grote spektakels maak je aan de wal zelden mee. Ik denk dat je straks veel te vertellen hebt over alle belevenissen. Hou je haaks en tot horens.

Groeten van Jan en Marja

• 19 Oktober 2009 - 19:46

Martin:

klinkt erg werktuigbouwkundig allemaal, leuk man;) als je in schiedam bent kan je zondag wel even naar de koffiegroep komen zeker, haha. Succes nog.