onderweg naar Skikda - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu onderweg naar Skikda - Reisverslag uit Lissabon, Portugal van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu

onderweg naar Skikda

Door: Hilbren

Blijf op de hoogte en volg Hilbren

14 Oktober 2009 | Portugal, Lissabon

Goeiedag,
Inmiddels zitten we op de oversteek van Fairless Hills (iets ten noorden van Philadelphia) naar Skikda. Morgen (woensdag) rond 11 uur komen we langs de Azoren. Dit is een eilandengroep midden op de Atlantic. De kapitein heeft speciaal de koers ietsnoordelijker gelegd, zodat we op 3 mijl (5,5 km) langs een eiland varen. Vrijdagavond laat hopen we bij Gibraltar te zijn. Inmiddels loop ik alweer bijna twee weken op de brug. Het is een heel ander leven dan in de machinekamer. Ik loop 's ochtends van6 tot 8 wacht, dan van 8 tot 12 aan dek, 's middags tot 4 uur aan mijn takenboek, en dan 4 tot 6 weer wacht. 's ochtends van 8 tot 12 loop ik meestal mee met de 1e of 2e stuurman. De werkzaamheden van de stuurlui aan dek bestaan vooral uit controleren.De 1e stuurman checkt o.a. elke dag 1 of 2 keer of de sjorringen nog wel goed zijn. De 2e stuurman gaat over de veiligheid. Met hem heb ik o.a. de ademluchtapparatuur gecontroleerd, en de reddingssloepen. Als er aan boord brand is, is er geenbrandweer, dus moet je het zelf oplossen. De 2e machinist, en de 2e stuurman zijn de aanvalsploeg. Als het brandalarm afgaat verzamelen we voor luik 1 (achter de accomodatie), in overall, met werkschoenen, en helm. De kapitein blijft op de brug, enheeft het algehele commando, navigeert, en communiceert. De 1e stuurman heeft het commando aan dek. Hij stuurt de blusploeg aan, en geeft verdere instructies. De sets voor de aanvalsploeg moet een keer in de zoveel tijd gecontroleerd worden. Zijn dedrukken van de ademluchtflessen nog goed, lekken de slangen niet, etc. Vanochtend hebben we de medicijnen van de reddingssloepen gecontroleerd, of alles nog aanwezig was, en of er niks verlopen was. In de sloep zit o.a. een opblaasbare spalk,zetpillen, mitella's, gaasjes, zeeziektetabletten etc. etc. etc. Vorige week vrijdag hebben we een helicopterdrill gedaan. Er wordt dan net gedaan alsof er een gewonde via de helicopter moet worden afgevoerd. Op de brug ligt een strecher, een soort opklapbare brancard, waar je iemand helemaal in vast kan snoeren, envervolgens op kan laten hijsen door de heli. Hierna hebben we met de stuurlui nog naar de zuurstofapp. gekeken. We zijn erachter dat je aan boord maar beter kunt zorgen dat je geen zuurstof nodig hebt, want na drie kwartier waren we er eindelijk achterhoe alles precies werkte. Het is ook lastig, want op elk schip ligt wel een net iets andere fles, en als de handleiding dan ook nog in het Duits is, werkt het niet echt. Genoeg voor nu, tot later! Groeten, Hilbren

• 14 Oktober 2009 - 19:21

Bart:

De vlaggetjes nemen al aardig toe zie ik, maar ja, als langs een eiland varen ook al mee telt...
    Leuk verhaal weer. Wel veel te doen aan boord zeg. Beetje mijmerend over de oceaan staren is er niet bij merk ik wel.

Succes !