Montreal en strontpompen - Reisverslag uit Montréal, Canada van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu Montreal en strontpompen - Reisverslag uit Montréal, Canada van Hilbren Gier - WaarBenJij.nu

Montreal en strontpompen

Door: Hilbren

Blijf op de hoogte en volg Hilbren

30 September 2009 | Canada, Montréal

Hallo,
Het is hier nu 1700 uur, en na bijna twee uur aan mijn takenboek (voor school) gewerkt te hebben vind ik wel dat ik even iets anders mag doen. We zijn gistermiddag na een bliksembezoek aan Montreal weer verder gegaan. In Montreal hebben we gebunkert,wat stores ingeslagen en er is een inspecteur geweest voor de schade aan de romp. Onze vakman (lasser) heeft wat naden gelast, en de inspecteur vond dat goed genoeg om verder te mogen varen. Het bunkeren ging super snel. In Panama hebben we er 22 uurover gedaan, in Montreal 6. Dit is niet helemaal een eerlijke vergelijking omdat we in Panama ook nog gasolie kregen, en hier alleen zware olie, maar dan nog ging het supersnel. Vanochtend zijn de kranen weer zeevast gezet. Deze stonden iets omlaag, omonder de bruggen door te kunnen, maar nu we weer op zee zitten, en er geen bruggen meer zijn, konden ze weer omhoog en vast. Het vuile water van het toilet, de douches, wasbakken etc komt aan boord in twee tanken terecht. Een greywatertank, deze is voor het water van de douche, en de wasbakken, en een sewagetank voor het toiletwater. Normaal gesproken worden deze tanks eenkeer in de zoveel tijd over de muur gepompt, maar op de meren mocht dit niet. Omdat de tanks niet groot genoeg zijn voor 10 dagen werden ze af en toe overgepompt in een ballasttank. Vannochtend was ik de gelukkige om de sewagetank over te pompen. (Ofzoals we dat aan boord noemen: strontpompen). Ik had de pomp draaien en alles ging goed totdat de pomp begon te lekken. De pomp staan in de pompkamer, een aparte ruimte voorin het schip met ballastpompen, brandbluspomp, en nog wat pompen. Het water watuit de strontpomp kwam liep dus gewoon over het dek. Nu loop je niet over dit dek maar op platen, die iets hoger liggen, maar toch, het idee dat er water uit de sewagetank loopt te lekken is niet erg fris. Samen met de meester hebben we dit lekjeopgelost, waarna het pompen is verdergegaan. Vannacht zijn we ver genoeg uit de kust (12 mijl) om de tanks overboord te pompen, dus morgen kunnen ze weer gewoon geleegt worden overboord. De planning is dat we 4 oktober in Fairless Hills aankomen. We varen nu iets rustiger omdat we anders te vroeg aan zouden komen, en dit mocht niet. In Fairless Hills kan ik niet de kant op, omdat ik geen Amerikaans Visum heb. Jammer, maar ik bengelukkig niet de enige. Misschien in Skikda, Algerije weer.
groeten Hilbren

• 03 Oktober 2009 - 20:16

Emmy:

Hallo Hilbren, van Wim en Corien vandaag het adres van je weblog gekregen. Leuk om zo te lezen waar je zit, wat je allemaal doet en meemaakt. Ook jij begint al aardig wat vaktaal te gebruiken. Ik wens je een goede tijd toe en probeer je via je log te volgen. Groetjes, ook van Dieke en Frank.

• 06 Oktober 2009 - 12:52

Marjan:

He Hilbren!

Echt gaaf om je verhalen te lezen! Niet alles is even leuk, zoals die strontpompen:-S Maar jah daar wordt je een grote jongen van ;-)
    Veel plezier op het dek, of mag ik dat zo niet noemen. Nu maar hopen dat je niet schrikt van de golven :-P

Liefs Marjan

• 06 Oktober 2009 - 12:53

Marjan:

Oeps een spellingsfoutje in mijn verhaaltje ;-)
    Ontdek hem zelf maar :-p